tłumaczenie wywiadu z Martinem Rothery (język polski)

Wywiad Zoella z Martinem Rothery

Analiza snów: dlaczego śnimy, mity i nie tylko.
tłumaczenie: Krzysztof Fąka

Chcemy zrozumieć nasze sny i odkryć ich ukryte znaczenia, zarówno te poważne jak też abstrakcyjne, aby nawiązać połączenie z naszymi prawdziwymi świadomymi umysłami, dlatego poprosiliśmy Sanomentologa, Martina Rothery, aby pomógł nam rozwikłać tajemnicę naszych podświadomych przygód.

Dlaczego śnimy o byciu nieprzygotowanym do ważnego egzaminu lata po tym, jak skończyliśmy maturę? Lub o spadaniu z wysokości i utracie zębów? Potem nagle w śnie pojawiamy się w biurze nago i następnie mamy niezręczne spotkanie z przedstawicielem HR,  a na koniec sen o „tym” marzeniu o niewierności? Czasem jego bohaterem jest np. znany aktor, a czasem sąsiad, którego nawet nie lubisz. 

Ekscytują nas sny. Chcemy nadać im sens i rozkoszować się ich szaleństwem z każdym, kto chociaż będzie udawał, że słucha i mówi „to szalone” w odpowiednich momentach. I to właśnie jest dziwne w snach, że nikogo innego tak naprawdę nie obchodzi, jak bardzo są one realistyczne lub szalone, chyba, że rzecz jasna sen należy do nich. W tym to przypadku jest on DZIKI i wszyscy muszą o nim słuchać przez cały kolejny tydzień, dopóki nie będzie przyćmiony przez kolejny szalony sen. Doskonały przykład snu to ten, w którym nie udałeś się na imprezę z okazji 70-tych urodzin wujka Zdzisia, mimo wcześniejszego zakupu wymarzonego cekinowego kombinezonu specjalnie na tą okazję. 

Chcemy zrozumieć i odkryć ich ukryte znaczenia, zarówno poważne, jak też abstrakcyjne, aby nawiązać połączenie z naszymi prawdziwymi świadomymi umysłami. Człowiekiem, który, może nam pomóc rozwikłać tajemnicę naszych podświadomych przygód, jest Martin Rothery, Sanomentolog, architekt snów i założyciel The MacRothery College.

Dlaczego śnimy? 

Nauki ścisłe są dobrym punktem wyjścia w zrozumieniu tego zjawiska; odkrywają funkcję snów i ich roli w pomaganiu nam w przetwarzaniu naszego dnia, buforowaniu niepotrzebnych danych i oczyszczaniu ścieżek emocjonalnych. 
„Zdolność do śnienia jest jednym z najpotężniejszych procesów uzdrawiania, jakie posiadamy. Jest to medium łączące i komunikacyjne świadomości. Od czasów starożytnych śnienie uznawane jest za metodę uzdrawiania, a wiele cywilizacji, takich jak starożytni Grecy, Egipcjanie, Persowie, Majowie, stworzyło „świątynie snu”, w których ludzie chodzili się leczyć” – mówi Martin. 

„Nauka, która za tym stoi, polega na poznaniu funkcjonowania ciała migdałowatego, niewielkiej części mózgu, kluczowej w ocenie informacji dostarczanych mu przez nasze zmysły w celu oceny zagrożenia. Wiele wydarzeń dnia codziennego jest przechowywanych w ciele migdałowatym w celu dalszego przetwarzania, a kiedy osoba śni, jest to najbardziej aktywna część mózgu."  

„Sny często przynoszą również wiadomości z głębszych części podświadomości. Dzięki nim mogą być rozwiązywane problemy, formułowane pomysły, usuwane blokady i osiągana przejrzystość myśli. Wiele wynalazków i teorii zawdzięcza swój rozwój potędze snu. Np. maszyna do szycia, DNA, układ okresowy pierwiastków. To tylko kilka z nich.” 

Powszechne sny i ich możliwe znaczenia 

„Znaczenie snu jest zwykle osobiste, a próby uogólniania znaczeń są często daremne. Jednak stworzyliśmy uniwersalny zestaw idei, symboli, które pozwalają nam wysnuć chociaż część ich znaczenia” – wyjaśnia Martin. 

Sen o lataniu – może chodzić w nim o zaakceptowanie siebie takim, jakim jesteś, sięganie po swój potencjał i odpuszczanie wszystkiego, co cię obciąża. 

Bycie nago w miejscach publicznych – często kojarzone z byciem bezbronnym lub zdemaskowanym jako oszusta. Czasami wiąże się to z syndromem oszusta. 

Bycie ściganym – Ten sen może mieć kilka znaczeń w zależności od ścigającego i emocji związanych z byciem ściganym. Jeśli pogoń jest przyjemna, to śniący lubi przyciągać uwagę. Jeśli nie, a ścigający jest nieznany, może to być związane z niepotrzebnym strachem przed sytuacją lub wydarzeniem. Innym razem może reprezentować niewyrażony gniew, strach lub poczucie winy. 

Spadanie – ten sen często sprowadza się do postrzegania braku kontroli lub utraty kontroli nad sytuacją. 

Dzieciństwo – sen o byciu dzieckiem to osobiste doświadczenie. Większość naszych programów jest realizowana w dzieciństwie, więc nawet małe wydarzenia mogą zasiać zalążek większych w dorosłym życiu. Sny będą próbowały rozwiązać początkowe sytuacje (zasiane kiedyś nasiona), aby rozwiązać problem. 

Niewierność w snach to kolejny powszechny temat, który może reprezentować twoją własną niepewność lub lęki i niepokoje związane z obecnym związkiem. Jeśli to ty zdradzasz we śnie, może to wskazywać na zachcianki lub pragnienia. Jeśli to partner zdradza, może to oznaczać to problemy z zaufaniem. Sny o niewierności rzadko odzwierciedlają prawdziwe życie, a najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa z partnerem. 

Wyraziste sny i korzyści płynące z dobrej drzemki 

Wiele osób doświadczyło w ostatnim czasie bardziej wyrazistych snów w wyniku pandemii z powodu zwiększonego stresu, zwiększonej izolacji i zmiany wzorców snu. Jeśli to Ty, nie musisz się martwić. W rzeczywistości jest to bardzo naturalna odpowiedź na zmieniające się otoczenie. 

„Ciało migdałowate jest kluczową częścią mózgu odpowiedzialną za drogę, jaką podąża nasz sen. Im więcej dostrzega niebezpieczeństw i im wyższy mamy poziom strachu lub niepokoju, tym więcej informacji przechowuje i musi przetworzyć."

„Jedną z korzyści popołudniowych drzemek jest pozwalanie ciału migdałowatemu usunąć informacje z pierwszej połowy dnia i rozpocząć popołudnie od nowa. Dlatego sny drzemkowe mogą być o wiele silniejsze i pozwalają na lepszy sen w nocy.” mówi Martin. 

„Z tego powodu im wyższy stan lęku spowodowany takimi rzeczami, jak obecna pandemia, ciało migdałowate ma o wiele więcej do przetworzenia, więc sny stają się bardziej żywe i wzmocnione. Podświadomość próbuje przez to nadać sens i radzić sobie z czymś niezwykłym. Dzieje się tak w przypadku każdego większego niezwykłego wydarzenia, np.: ślubu, przeprowadzki, choroby, ale w połączeniu ze zwiększonym strachem napędzanym przez media społecznościowe i konwencjonalne, z przeciwstawnymi poglądami, podświadomość ma dylemat do rozwiązania, sprawiając, że sny są jeszcze bardziej żywe i realne.” 

Jeśli wielokrotnie doświadczasz powtarzających się snów, którym często towarzyszą negatywne lub niepokojące treści, może to oznaczać, że śniący ma w swoim życiu nierozwiązany uporczywy konflikt lub traumę. 

„Jeśli ktoś doświadcza powracającego snu, jest to znak albo nierozwiązanego problemu, który wymaga rozwiązania, albo trwającej sytuacji/bieżącego wydarzenia, które ma miejsce codziennie. Ten sam problem pojawia się w podświadomości i próbuje ona podać rozwiązanie, ale śniący może tego nie zrozumieć." 

Zapamiętywanie i przypominanie sobie snów 

Tak więc omówiliśmy żywe sny, ale co z tymi z nas, którzy w ogóle nie pamiętają swoich snów lub myślą, że ich nie mają? Nie obawiaj się, w pewnych momentach na pewno śnisz… 

Śnimy za każdym razem, gdy śpimy, o ile osiągamy ten poziom snu, na którym zachodzi faza REM. Średnio szacuje się, że przeżywamy ok. 4 do 6 snów każdej nocy. Właściwa aktywna część snu często kończy się w czasie poniżej dwóch minut; jednak jego przetwarzanie będzie trwało znacznie dłużej, trwając od 2 minut do godziny.

Zdolność przypominania sobie snów ma wiele czynników. Rzeczywisty sen jest przechowywany w pamięci krótkotrwałej i po przebudzeniu nie ma potrzeby przypominać sobie snu. Na przykład kiedy rozwiązujemy jakiś problem, gdy już masz odpowiedź, nie musisz zachowywać wszystkich bazgrołów i prac, pozostawiasz tylko odpowiedź. To samo dotyczy snu. Im głębszy sen, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zostanie zapamiętany. Im lżejszy sen, tym bardziej jesteśmy świadomi snu i tym bardziej prawdopodobne jest, że zostanie on zapisany w pamięci długotrwałej. Wydaje się również, że istnieje związek z otwartością umysłu i zdolnością do przypominania sobie snów. 

Dla wszystkich entuzjastów pamiętników, zapisywanie swoich snów na papierze, aby spojrzeć wstecz na inny dzień, nie jest ogólnie zalecane: „Czasami ponowne odwiedzanie snów może być szkodliwe, ponieważ może reaktywować problemy, do rozwiązania których stworzony został sen. Sprowadza to świadomość z powrotem do problemu, co z kolei umieszcza go z powrotem w ciele migdałowatym. Gdy sen się zakończy, naturalnym procesem jest szybkie zapomnienie o nim” – mówi Martin. 

Czym są świadome sny? 

„Świadome sny następują po momencie, w którym uświadamiasz sobie, że śnisz i przejmujesz kontrolę. Może to być korzystne, ponieważ pozwala sterować i kontrolować sen w zależności od potrzeb, jednak bez odpowiedniego prowadzenia możesz nie być świadomy celu snu i tym samym przeszkodzić w rozwiązaniu problemu, który ten sen miał rozwiązać. Nasz autorski program Interaktywnych świadomych snów pozwala tobie mieć świadomy sen, będąc prowadzonym przez jednego z naszych ekspertów, aby zapewnić skuteczny sen.” 

Paraliż senny 

Paraliż senny lub syndrom „starej wiedźmy”, jak się go czasem nazywa, jest usterką w twoim naturalnym cyklu snu i czuwania, gdy dana osoba przechodzi między czuwaniem a snem, często powodując halucynacje i tymczasowy paraliż. 

„Nasze ciało standardowo ma sprytny mechanizm, który powstrzymuje je przed realnym działaniem w czasie snów. Kiedy pojawia się paraliż senny, oznacza to, że budzimy się kiedy sen jeszcze się rozgrywa (przetwarza) i mamy zablokowane ciało. Sen dzieje się jeszcze podczas stanu przebudzenia” – mówi Martin. 

 „Gdy śnienie dzieje się naturalnie, może powodować strach, jednak kiedy prowadzimy sesję wykorzystujemy zdolność śnienia na jawie, aby rozwiązywać problemy klienta kontrolując go, tym samym możemy zapobiec trudnym emocjom. Czasami śniący nie jest świadomy, że śpi i może myśleć, że to wszystko czego doświadcza jest prawdziwe." Doprowadziło to do doniesień o demonach, porwaniach, kosmitach i wielu innych dziwnych wydarzeniach, ale to tylko sny. 

Paraliż zwykle trwa tylko kilka minut. Interwencje terapeutyczne mogą pomóc w zapobieganiu lub rozwiązaniu paraliżu sennego poprzez radzenie sobie z nierozwiązanymi problemami, które go powodują.

Czym są koszmary? 

„Złe sny nie różnią się pod względem celu od dobrych snów. Nadal mają rozwiązać problem zapisany w ciele migdałowatym. Jednym ze znaczących faktów jest to, że wewnętrzny umysł nie odróżnia fantazji od rzeczywistości. Nie zdaje sobie sprawy, że żywe trupy, duchy itp. nie są prawdziwe, a film, który oglądałeś przed snem, był udawany. Dlatego musi rozwiązać ten problem w taki sam sposób, jak każde inne zdarzenie, które przechowuje. Twoje przerażenie i strach przed koszmarem lub złym snem jest tylko twoją percepcją w tej chwili. Dobro i zło to świadoma koncepcja zaprogramowana w nas.” 

Obalanie mitów 

Czy ser i kofeina naprawdę mogą tak bardzo wpływać na sny? a jeśli zabijamy w snach, czy oznacza to, że jesteśmy psychopatą, czy to po prostu oznacza, że spędzamy zbyt dużo czasu oglądając kryminały i horrory? 

Poprosiliśmy Martina aby obalił kilka mitów o snach: 

„Zacznijmy od słowników snów. Nie mówię, że się mylą, ale nawet zepsuty zegar ma rację dwa razy dziennie. Ponieważ sny są osobistym doświadczeniem, chociaż interpretacja w słowniku może być poprawna, może być również błędna i zakłóci cel snu." 

Kiedy pracujemy z klientami, nigdy nie przedstawiamy interpretacji ich doświadczeń, ponieważ możemy odwrócić lub zakłócić proces, jeśli się mylimy. Jeśli zdecydujesz się poszukać swoich snów w słowniku, nie czytaj w nim za dużo, traktuj to z przymrużeniem oka.” 

„Może się wydawać, że jedzenie, w tym ser, wpływa na twoje sny, jednak tak nie jest. Proces trawienny, podczas snu może powodować mikro fluktuacje, przez które jesteś bardziej świadomy swojego snu."

Robienie złych rzeczy w snach nie oznacza, że jesteś zły. Zabijanie lub ranienie ludzi nie czyni z ciebie potencjalnego psychopaty. Jest to wyłącznie sposób twojej podświadomości na doprowadzenie do zamknięcia lub rozwiązania problemu.” 

Wchodzenie w rutynę dobrego snu 

Jeśli cierpisz na złe sny, istnieje kilka dobrych praktyk, które możesz wykorzystać, aby poprawić swoją rutynę snów. Może to być oczywiste, ale np. oglądanie ciężkich filmów o 22:00 prawdopodobnie nie sprzyja dobremu snowi. Odrzućcie zaproszenie na takie seanse, ludzie. 

Martin mówi: „Jeżeli koszmary senne się regularnie powtarzają to dobrze, że szukasz pomocy w rozwiązaniu tego problemu, ale jeśli są przypadkowe i sporadyczne, po prostu zwróć uwagę na to, czym „karmisz” swoją świadomość. To, co oglądasz, czytasz i myślisz, wpływa na Twoje sny. Uświadom sobie, że te sytuacje nie są prawdziwe i możesz je bezpiecznie uwolnić z ciała migdałowatego. Zajęcie się swoimi problemami oraz bycie świadomym mechanizmów powstawania łych snów pomoże im zapobiegać i promować dobre. Mamy również wiele technik budzenia, które mogą pomóc w zapobieganiu złym snom.”

Koszmary nie zawsze są złe i mogą inspirować kreatywność tak samo jak dobre sny. „Wynalazca maszyny do szycia przypisuje swój sukces niezwykle wstrząsającemu koszmarowi. Gonili go kanibale, którzy mieli go zjeść. Pod koniec pościgu jeden z nich rzucił w niego włócznią, która wylądowała na drzewie obok jego głowy. Spojrzał na nią i zobaczył otwór w główce włóczni, co uświadomiło mu, że nić musi przejść przez czubek igły, aby maszyna do szycia działała” – dodaje Martin. 

Sanomentologia: architektura snów i uzdrawianie 

„Sanomentologia to forma terapii, która wykorzystuje sny w sposób ukierunkowany i prowadzony. Projektujemy i tworzymy stan snu u klienta na jawie, a następnie pozwalamy jego podświadomości przejąć kontrolę nad snem, podczas gdy my go prowadzimy i utrzymujemy jego skupienie." 

Ze względu na zabiegany świat, w którym żyjemy oraz obfitość informacji bombardujących zmysły, często sny są zmieszane i zagmatwane, nie mogą skutecznie rozwiązywać problemów, które miały rozwikłać. Z pomocą prowadzącego możemy upewnić się, że sen koncentruje się na rozwiązaniu problemu.

W przeciwieństwie do tradycyjnej hipnoterapii, która opiera się głównie na podświadomości, Sanomentologia działa w całej świadomości, dając umysłowi klienta swobodę i przyzwolenie na samodzielne rozwiązywanie bieżących problemów, wykorzystując stan snu jako pomost komunikacyjny. 

Martin wyjaśnia: „Śniący zachowuje kontrolę, pozwalając snowi rozgrywać się w sposób, który jest dla niego bezpieczny i skuteczny. Dbamy o to, aby zmieszanie i zagmatwanie spowodowane przeciążeniem zostało usunięte i mogło nastąpić uzdrowienie."

„Wszystkie problemy emocjonalne, w tym lęk, depresja, reakcje związane z traumą, a nawet przewlekły ból (ból, który wydaje się nie mieć przyczyny medycznej) są zakorzenione w umyśle, a sen jest miejscem, w którym można rozwiązać te problemy. Przewlekły ból wydaje się fizyczny, ponieważ ścieżki emocjonalne i fizyczne są wspólne, ale ból ten jest zwykle reakcją emocjonalną." 

„Większość problemów można rozwiązać podczas jednej sesji, z długoterminowym sukcesem. Czasami, gdy problem jest głębszy lub bardziej skomplikowany, potrzebujemy więcej niż jednej sesji, ale dzięki zaangażowaniu terapeuty i klienta sukces jest zapewniony i gwarantowany.” 

Szukanie profesjonalnej pomocy 

Jeśli Twoje sny powodują nadmierny stres, strach przed zaśnięciem lub regularnie wpływają na Twoje codzienne życie, poszukaj profesjonalnej pomocy. Upewnij się jednak, że profesjonalista ma osiągnięcia i doświadczenie, ponieważ sny są bardzo silne, a błędna interpretacja sytuacji i niewłaściwe prowadzenie procesu może spowodować głębsze problemy. 

Aby dowiedzieć się więcej o Martinie i jego programie Sanomentologii, odwiedź: http://www.sanomentology.com 

Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem